Je vriendin/vriend gaat trouwen en JIJ mag het vrijgezellenfeest organiseren. Is dat niet fantastisch?!! Een jaartje geleden heb ik voor het eerst een vrijgezellenfeest georganiseerd samen met 2 andere meiden. Voor mij 2 redelijk onbekende meiden waar ik niet zo zeer een echte klik mee had (dacht ik). Na de eerste geplande bijeenkomst was het meteen duidelijk. Dit gaat héél gezellig worden. We hadden de allerlei ideeën. Om iets moois op papier te krijgen en om de bruid/bruidegom centraal te houden heb ik mijn leermomenten omgezet in deze tips. Want geloof me, het lijkt erg makkelijk en simpel. Maar een vrijgezellenfeest organiseren is hard werken en kost het nodige bloed, zweet, tranen en frustratie.

De 2 GOUDEN tips.

  1. De bruid/bruidegom staat centraal en alle beslissingen moeten gemaakt zijn op basis hiervan.
  2. Het is belangrijk dat je eerst een datum en budget vaststelt voordat er verdere plannen gemaakt worden.

De datum.

Je kunt een datum prikken op 2 manieren.

  • Plan 1 datum en wijk hier niet meer van af en deel iedereen dit mee.
  • Maak een datum prikker aan online en laat iedereen deze invullen. De dag dat de meeste mensen kunnen wordt de dag en als er dagen bij zitten waarbij een evenveel aantal mensen kunnen wordt het iene miene mutte. Geef dit aan in de groep dat er op deze manier een datum gekozen wordt. Dan voelt niemand zich benadeeld.

Het geld.

Dit is een issue waar ik liever niet over wil schrijven maar toch een hele belangrijke factor is bij het organiseren van een feestje. Hier kan behoorlijk wat gezeur door ontstaan. Als je de onderstaande tips opvolgt heb je de minste discussie over het bedrag en de hoogte ervan.
  • Wees duidelijk in het budget. Vraag niet aan iedereen hoeveel ze willen uitgeven want je krijgt geheid allerlei verschillende antwoorden en zo kom je moeilijk tot een compromis. Jij organiseert dus jij bepaald.
  • Budget is altijd lastig en ook hadden wij hier moeite mee. Mensen vinden het teveel geld, willen aan een bepaalde activiteit niet mee doen zodat ze minder hoeven te betalen of willen die avond geen alcohol drinken zodat ze minder hoeven in te leggen. Mijn ervaring is: begin niet aan special treatment. Iedereen betaalt hetzelfde bedrag.
  • Omdat er voor vrijgezellenfeesten toch al snel 100 euro p.p gerekend wordt schrikken de meeste mensen hiervan. En dat is logisch want het is veel geld. Ik merk dat als je dit even laat bezinken bij iedereen, uiteindelijk die 100 euro wel akkoord is. Mensen gaan navragen bij familie en andere vrienden en horen dan dat deze bedragen vrij normaal zijn voor zo’n feest. Geef de groep feestgangers even de tijd om aan het idee te wennen.
  • Hou de bruid/bruidegom centraal. Ze willen liever al hun vrienden erbij hebben dan dat 1 niet mee gaat omdat geld een probleem is.
  • Heb je 1 (of meer) personen die qua geld redenen echt niet mee kunnen. (ook niet na de bedenk tijd). Benader diegene apart. Vraag welk bedrag zij/hij wel kan missen. Pas vervolgens voor iedereen het bedrag aan naar het bedrag wat deze persoon kan bijdragen. Zo blijft iedereen hetzelfde betalen en heb je alle vrienden erbij.
  • Bij het verzamelen op de dag zelf om de bruid/bruidegom te verrassen laat je iedereen gepast/contant geld meenemen. Dan heb je direct het bedrag wat je de hele avond kan gaan uitgeven bij elkaar.

Activiteiten.

Waar houdt de bruid/bruidegom van? Spelletjes, outdoor games, eten, drinken, dansen? Het bedrag wat iedereen gaat inleggen is bepaald dus nu kun je de dag gaan indelen met activiteiten welke afhankelijk zijn van het totaalbedrag wat je hebt te besteden.

  • Een activiteit dat past bij degene zijn/haar hobby’s is altijd goed.
  • Iemand flink voor GEK zetten midden in de stad kan leuk zijn, maar bedenk wel dat het ook leuk moet zijn voor de vrijgezel die de activiteit moet doen. Als iedereen het leuk vind behalve de vrijgezel zelf is de lol er snel af.
  • Een activiteit is geen must. Een beetje verkleed rondwandelen in de stad van kroeg naar kroeg kan een geweldige dag zijn.
  • Voor de rest ga ik geen activiteit tips geven want dat is voor elk persoon verschillend.

Overige.

Dit kan tijdens het organiseren en op de dag zelf handig zijn:

  • Zorg voor voldoende eet momenten tijdens de dag. Vooral als er gedronken wordt moet er ook voldoende bij gegeten worden. Anders is iedereen al van het padje voordat de avond begint.
  • De organisator beheert al het geld. Mocht het geld op zijn of is er een ander “probleem” . Bespreek dit dan met de groep als de toekomstige bruid/bruidegom er niet bij is. Ik heb gezien wat er gebeurd als dit besproken wordt waar diegene gewoon bij zit en dat is niet aan te raden.
  • Heb je een restaurant besproken en een standaard menu samengesteld vraag alle feestbeesten of er allergieën zijn.
  • Drink zelf als geldbeheerder niet teveel.

Met deze tips gaat het organiseren en het feest vast en zeker een succes worden. Heel veel plezier met het organiseren.